Tips Kecutkan Cyst tanpa Jalani Pembedahan (Terbaru)

Ovarian Cysts

Ovari adalah salah satu bahagian pada sistem pembiakan wanita. Ovari ini terletak di bawah abdomen di kedua-dua bahagian. Setiap wanita mempunyai dua ovari yang menghasilkan telur dan juga homron estrogen juga progesterone. Cyst pada salah satu ovari wanita, dan ia mengandungi telur(ovum) dan akan pecah apabila saiz itu membesar sekitar 20mm ataupun 2 cm diametes untuk mengeluarkan ovum tersebut semasa proses ovulasi. 

Perkara ini normal berlaku setiap bulan, tapi ia menjadi masalah apabila cyst itu membesar melebihi 20mm atau 2cm diameter dan tidak pecah. Jika anda lambat kesan cyst yang membesar itu, boleh menyebabkan risiko kepada wanita. Selain boleh menyebabkan sukar untuk hamil, kesan bahaya lain akibat cyst adalah: 
  1. Ovari Terbelit : Menurut doktor jika berlaku ovari terbelit, wanita tersebut bukan hanya akan mengalami kesakitan yang teruk, malah kemungkinan untuk menyelamatkan tisu ovari yang masih sihat akan semakin sukar.
  2. Kanser : Pada satu tahap, ovarian cyst malah mungkin akan menyebabkan kanser.
  3. Jangkitan : Cyst yang terlampau besar boleh menyebabkan ia pecah dalam badan dan menyebabkan jangkitan yang boleh meragut nyawa wanita.


Tips Kecutkan Cyst Tanpa Perlu Menjalani Pembedahan

1. Ubi Bit


Ubi Bit mengandungi satu bahan yang dikenali sebagai betacyanin yang meningkatkan keupayaan hati untuk membersihkan toksin daripada sistem anda. Tambahan pula, sifat alkali daripada ubi bit itu boleh membantu untuk mengimbangi asid dalam badan anda. Sekaligus mengurangkan kesan akibat Cyst ini. Cara minum adalah dengan campurkan satu setengah cawan just ubi bit dengan satu sudu gel lidah buaya.


2. Epsom Salt Bath


Mandi garam Epsom juga akan membantu mengurangkan kesakitan  dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan Cyst Ovari. Kandungan Magnesium yang tinggi kandungan sulfat dalam garam Epsom berkerja sebagai meredakan otot yang dapat mengurangkan kesakitan.

3. Chamomile Tea


Teh herba seperti teh chamomile juga dianggap sebagai ubat terbaik untuk merawat cyst ovari dan kesan kesan yang menyebabkan anda tidak selesa. Kesan teh chamomile akan mengurangkan kesakitan dan membantu anda untuk berehat. Sifat panas teh ini juga akan membantu mengawal haid yang tidak teratur akibat gangguan cyst tersebut dan merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan rahim.

4. Haba



Haba juga sangat berkesan untuk mengurangkan kekejangan otot atau sakit di bahagian perut kerana Cyst ovari. Untuk cara moden anda boleh beli pad pemanasa, atau gunakan botol air panas dan lalukan di kawasan yang sakit sekurang-kurangnya 15 minit.



Penghidap cyst boleh cuba keempat-empat tips di atas, tetapi  mungkin ada yang mencuba tidak berpuas hati kerana tidak mendapat kesan yang memuaskan dan cyst masih ada. Oleh sebab itu, sangat penting untuk badan anda mendapatkan nutrisi yang cukup untuk membantu badan anda kecutkan cyst tersebut.

Antara supplemen yang akan dicadangkan sesuai untuk kecutkan cyst ovari adalah:

GLA COMPLEX
CAROTOMAX
VIVIX

0 comments:

Post a Comment