Cara Berpantang Selepas Bersalin Yang Terbaik

Selesai melahirkan anak, sudah semestinya ibu-ibu perlu melalui proses berpantang selama 44 hari. Bagi ibu-ibu yang baru, melahirkan anak pertama contohnya. Pelbagai petua dan tips dikongsikan oleh orang sekeliling, ada juga yang berkongsikan kejadian kejadian yang ngilu semasa berpantang. Luka bernanah kembali. Susu Tak Keluar. Bentan. Semua ni antara perkara yang paling ditakuti oleh ibu-ibu berpantang.

Ok artikel kali ni kakyan nak kongsikan tentang tips berpantang selepas bersalin.  

TIPS BERPANTANG SELEPAS BERSALIN

TIPS 1 : MINUM AIR SECUKUPNYA

Hakikatnya ibu dalam pantang sekalipun, sangat perlukan air dalam kuantiti yang cukup juga. Ianya sangat penting untuk penghasilan susu ibu yang banyak. Ia juga mengelakkan daripada ibu-ibu ni terkena masalah sembelit. Sebenarnya tiada istilah kembang urat dan sebagainya jika ibu-ibu minum banyak air semasa berpantang selepas bersalin.

TIPS 2: BERTUNGKU

Amalan bertungku selepas bersalin amatlah digalakkan, cuma bagi ibu yang melahirkan anak secara caesarean dielakkan untuk bertungku di kawasan luka pada perut. Apabila bertungku, haba dari batu tungku akan membantu untuk peredaran yang lebih baik sekaligus menyebabkan nutrisi dan oksigen dalam darah pergi ke bahagian yang ditungku. Ia juga melegakan rasa sakit dan lenguh di otot yang terlibat. 

TIPS 3 : BERFIKIRAN POSITIF

Ibu berpantang selalu dikaitkan dengan penyakit meroyan, oleh itu ibu ibu haruslah sentiasa berfikiran positif dan bertenang dalam menghadapi kehadiran si kecil itu. Dalam keadaan ibu yang belum sihat sepenuhnya memang sukat untuk menjaga kesihatan sendiri dan menyesuaikan diri dengan kehadiran bayi yang baru dilahirkan.

Pada waktu ini, sokongan orang sekeliling sangat penting. Untuk pastikan ibu dalam pemikiran yang masih stabil

TIPS 4 : PEMAKANAN YANG BERKHASIAT

Penting bagi ibu berpantang untuk mengambil makanan yang berkhasiat supaya dapat zat nutrisi yang cukup. Ikan ayam. daging dan telur mempunyai protein yang tinggi yang mana ia amat diperlukan untuk pembaikan tisu-tisu dalam badan. Sayuran dan buah dapat mengelakkan dari sembelit, ia juga menggantikan darah yang hilang selepas bersalin. 

Vitamin-vitamin seperti Vitamin A, B1, B2. B6 dan C, asid folik, zat besi dan garam galuan yang terdapat dalam sayur dapat membantu proses penyembuhan luka.

TIPS 5 : PENGAMBILAN MAKANAN TAMBAHAN YANG TERBAIK

Pengambilan makanan tambahan yang betul boleh bantu memudahkan tempoh berpantang. Kakyan cadangkan untuk anda ambil Set Berpantang Shaklee.  Ramai ibu-ibu yang sudah mencuba memberikan feedback badan lebih bertenaga, proses pemulihan semasa berpanang berjalan lancar, penyusuan eksklusif untuk bayi serta paling best penurunan berat badan secara semulajadi dan selamat serta tidak memberi kesan terhadap penyusuan.

Dalam set bersalin Shaklee terdapat beberapa vitamin, jom kakyan kongsikan kebaikan setiap satunya.

B COMPLEX :


Vitamin B Complex membantu untuk melegakan sistem saraf dan memberikan ketenangan kepada seluruh sistem badan, Ia membantu untuk mengelakkan stress dan meroyan di kalangan ibu berpantang. Ia juga membantu untuk meningkatkan pembentukan sel darah merah. Ibu akan lebih bertenaga, serta menghindari kegemukan. Pengambilan yang konsisten akan mengurangkan tanda regangan kulit

VITA LEA :


Vita Lea sangat penting untuk ibu berpantang kerana ia membekalkan 23 vitamin dan mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh badan yang sukar didapati semasa berpantang kerana banyak makanan perlu dielakkan. Ia juga mengandungi zat besi, elemen yang paling diperlukan untuk penghasilan darah merah untuk menggantikan darah yang hilang semasa bersalin

VITA C:


Mengandungi elemen penyembuhan yang boleh membantu untuk mencantum dan menyembuhkan luka. Ia juga bertindak untuk membaikpulih sel dan tisu yang rosak. Vitamin C juga meningkatkan imuniti sistem pertahanan badan dan bayi juga akan mendapat khasiatnya. Pengambilan secara konsisten boleh mengurangkan stretchmark dan parut.


OSTEMATRIX :

Ostematrix adalah kalsium, ia dapat membantu pergerakan usus bagi menghindari masalah sembelit. Ia juga dapat melegakan kekejangan otot akibat terlalu lama duduk bagi ibu berpantang. Ia membantu memenuhi keperluan kalsium untuk tulang, otot dan gigi. Kalsium antara komponen penting dalam penghasilan susu ibu.

LECITHIN:




Ia mengandungi choline untuk kecergasan akal. ibu yang mengambil Lecithin semasa menyusukan bayi akan menyalurkan chioline yang sangat baik untuk otak kepada bayi yang menyusu. Lecithin juga membantu proses memecahkan molekul lemak kepada rantaian yang halus dan mudah untuk diemulsi

ALFAFA COMPLEX :


Alfafa merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak khasiat kepada kesihatan. Ia kaya dengan serat, protein, amino asid, klorofil, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia. Ia memerangkap lemak yang telah dipecahkan oleh Lecithin dan akan membawa keluar dari badan, Ia juga merupakan herba yang boleh memperbanyakkan penghasilan susu ibu.

OMEGA GUARD :



Memberi badan rasa hangat seperti ambil jamu. Ia juga memudahkan proses penurunan berat badan dengan mudah dan terkawal. Ia berfungsi membakar lemak yang tak diperlukan dalam badan. Ia juga dapat mengawal paras kolesterol dan selera makan, Omega Guard Shaklee bukan sahaja menurunkan paras kolesterol jahat malah turut membantu menaikkan paras kolesterol baik di dalam badan.

ESP SHAKLEE :



ESP Susu soya yang terbaik untuk penghasilan susu yang banyak dan pekat. ESP mengandungi protein yang tinggi yang bantu ibu mendapat perut kenyang lebih lama dan kurang berasa lapar. Ia juga sangat membantu untuk pemulihan luka luaran dan dalaman. ESP juga boleh bantu untuk turunkan berat badan.





Set Berpantang Shaklee dapat memenuhi keperluan ibu berpantang bagi tujuan pemulihan dalaman yang optimum selepas bersalin. 


Tahukah anda, bulan Ogos 2018 ni. Shaklee menawarkan promosi bagi Set Berpantang Shaklee tau. Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri konsultansi kepada anda.





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan



0 comments:

Post a Comment