Kebaikan Beras Perang Yang Perlu Anda Tahu




Apabila sebut tentang diet, ramai yang kaitkan dengan beras perang. Mengikut pakar nutrisi beras perang mempunyai nutrisi yang banyak melebihi beras putih. Pesakit diabetes sendiri dinasihatkan oleh doktor untuk kurangkan pengambilan nasi putih, dan menukarkan dengan beras perang. Namun, anda masih perlu mengurangkan kuantiti makanan. Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan juga.

Walaupun beras perang jauh lebih mahal berbanding beras putih. Hakikatnya beras perang mempunyai lebih banyak khasiat dan baik untuk kesihatan berbandin beras putih. Kalau dari segi luaran, beras perang kelihatan sama sahaja dengan beras putih, tapi perbezaanya  beras perang tidak dibuang selaput kulit  yang meliputi beras tersebut.

Jom kakyan kongsikan kebaikan beras perang yang ramai orang tak tahu.

1. TINGGI KANDUNGAN SELENIUM

Selenium merupakan salah satu mineral yang diperlukan oleh tubuh kita, tapi memiliki peranan yang banyak untuk kesihatan diri kita sendiri. Dalam beras perang mempunyai tahap selenium yang tinggi yang boleh dikaitkan dengan mengurangkan risiko kanser kolon. Selenium juga merupakan mineral penting yang berupaya meningkatkan imuniti dan ketahanan badan.


2. KAYA DENGAN ANTI OKSIDAN

Antioksidan adalah zat yang dapat melindungi sel-sel badan kita daripada terkesan dengan radikal bebas. Radikal bebas ini adalah berpunca dari molekul yang terhasil daripada pengambilan makanan yang tidak sihat atau berada di persekitaran yang tidak sihat seperti kawasan yang terdedah dengan asap dan sebagainya. 

Beras perang ini mengandungi anti oksidan yang selama ni kita anggap terdapat dari buah-buahan dan sayur-sayuran sahaja.Tapi sebenarnya terdapat juga anti oksidan dalam beras perang. Wahh

3. MENGAWAL TAHAP GULA DALAM DARAH

Beras perang boleh menstabilkan paras gula dalam darah, yang mana boleh menjadi sumber makanan yang terbaik untuk mereka yang mempunyai penyakit diabetes. Ia menyebabkan penghadaman karbohidrat lebih perlahan  berbanding jika kita makan nasi putih. Dengan Glisemik Indeks yang rendah membantu mengawal pengeluaran gula dalam darah.

4. MAKANAN BAYI YANG TERBAIK

Beras perang sesuai dijadikan makanan bayi berbanding bijiran lain yang berada di pasaran. Ia sangat padat dengan nutrisi semulajadi dan kandungan fiber yang mencukupi. Beras perang juga membantu proses tumbesaran bayi dan kanak-kanak yang memerlukan diet yang kaya dengan kandungan nutrisi.

5. MERANGSANG PENURUNAN BERAT BADAN

Kandungan fiber yang terdapat dalam beras perang dapat membantu sistem penghadaman sekaligus dapat melindungi usus kita. Untuk mereka yang ada masalah penghadaman, mendapat satu kelebihan apabila menggunakan beras perang ni sebab ia melancarkan penghadaman. Ia juga membantu kita merasa cepat kenyang automatik mengawal pengambilan makanan kita supaya berkurangan. Kandungan Glisemik Indeks yang rendah juga membantu untuk kita berasa kenyang lebih lama.



Jadi beras perang sememangnya sesuai menjadi alternatif yang berkhasiat dan sihat menggantikan beras putih. Dengan kombinasi pemakanan yang sihat dan senaman, ia boleh membantu kita terhindar dari segala penyakit. Ia sangat membantu dalam penurunan berat badan. Perkara yang penting kena jaga adalah kuantiti pengambilan, walaupun beras perang ternyata lebih baik dari beras putih, kuantiti pengambilan tetap perlu dijaga supaya tidak terlalu tinggi pengambilan karbohidrat. Selamat mencuba!



Artikel Berkaitan:


1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete