Sembelit Semasa Berpantang: Cara Atasinya dengan Berkesan!

Sembelit ketika berpantang di antara perkara yang paling ditakuti oleh mak mak yang sedang berpantang. Kebanyakan mak mak masih seriau selepas melahirkan anak, risau jika salah teran boleh mengakibatkan luka jahitan akan terbuka. 


Tahukah anda, umumnya 1 dari 5 orang ibu yang baru lepas bersalin mengalami sembelit!

Sembelit mungkin terjadi berpunca dari:
  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin juga menyebabkan sembelit.
  • Sistem pencernaan ibu berfungsi agak perlahan dan tidak aktif selepas melahirkan bayi
  • Kesan ubat yang melegakan kesakitan selepas bersalin, seperti petidina menyebabkan usus ibu berfungsi lebih perlahan dari kebiasaan.

TIPS ATASI SEMBELIT DENGAN BERKESAN

Untuk mak-mak yang nak atasi masalah sembelit ni, mungkin boleh amalkan tips kat bawah ni:


1. Banyakkan minum air suam. Untuk membantu sistem pencernaan lebih lancar dan elakkan sembelit, para ibu boleh mengambil air dengan pengambilan yang kerap tapi sedikit demi sedikit. Ia boleh membantu untuk melembutkan najis dan memudahkan sistem pembuangan.

2. Jangan tahan.  Jika anda rasa ingin membuang, terus ke tandas dengan segera. Jangan ditahan-tahan takut nanti masalah lain yang timbul. Hilangkan rasa fobia itu dengan mengalihkan perhatian pada perkara lain.

3. Banyakkan pergerakan. Untuk mengaktifkan semula sistem pencernaan, para ibu hendaklah banyak bergerak tapi jangan bergerak yang boleh mendatangkan risiko. Cukup dengan bangun dari katil, dan berjalan dalam jarak yang dekat sahaja.


4. Ambil makanan berserat tinggi. Bahan serat tinggi sangat membantu untuk melawaskan sistem penghadaman. Anda boleh perbanyakkan buah-buahan yang mempunyai serat yang tinggi seperti buah pisang.

5. Pengambilan Supplemen magnesium. Magnesium dalam bentuk supplemen sangat membantu dalam melawaskan sistem penghadaman.

Magnesium membantu untuk meningkatkan kandungan air dalam usus dan juga membantu menggerakkan peristalsis iaitu pergerakan macam ombak dalam usus badan manusia. Peristalsis ni juga yang bantu untuk menolak makanan ke dalam perut kita. 

Cadangan supplemen terbaik yang mengandungi magnesium adalah Ostematrix Shaklee, ia mengandungi magnesium yang sangat penting untuk membantu melancarkan pembuangan najis lebih mudah tanpa paksaan.  


TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT KETIKA BERPANTANG

 #1 TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT

  #2 TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT
  #3 TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT

 #4 #1 TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT

 #5 TESTIMONI OSTEMATRIX ATASI SEMBELIT


Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

Klik ikon di bawah ni untuk order
👇👇👇





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

1 comment: