Cara Mengatasi Sunburn dengan Mudah dan Pantas

"Jom bercuti kat pulau!"
"Wah seronoknya pulau! Tapi hold a minute. Ala nanti sunburn lah muka. Uwaa.


Ha ni lah situasi selalu terjadi kalau merancang nak bercuti kat pulau kan? Siapa tak mahu pemandangan yang cantik, suasana yang nyaman. Tapi bila sebut tentang sunburn je, semua berundur. Kalau sunburn bukan ambil masa sekejap untuk kembalikan semula kulit yang putih mulus tu, kadang-kadang makan masa berbulan-bulan. 


Hei tak seronok lah nak bercuti di sekat-sekat kan? kalau boleh nak say YES untuk pergi semua tempat. Jadi, kenalah cari penyelesaiannya kan?! Sunburn ni adalah masalah kulit 'terbakar' akibat terdedah dengan sinaran UV yang berlebihan. Jika kulit kita terdedah dengan cahaya matahari secara direct, ia bukan saja boleh menggelapkan kulit tapi boleh menyebabkan JERAGAT ataupun PROSES PENUAAN BERLAKU DENGAN PANTAS! Ok masing-masing buka buku jom salin Tips Elakkan Sunburn Ketika Bercuti!


1. Sediakan Topi

Jika pepatah melayu sebutkan sediakan payung sebelum hujan, pepatah kakyan pula, sediakan topi sebelum dipanggang panggang kulit anda. Penggunaan topi pantai yang mempunyai ruang lindung yang lagi luas, semakin merendahkan risiko untuk terdedah dengan cahaya matahari.

2. Pakaian Dari Kain Woven

Sekarang di pasaran banyak dijual produk daripada kain woven, ia bukan sahaja menyerap peluh dengan pantas dan cepat, tapi ia juga mempunyai kain yang sejuk, yang sesuai untuk aktiviti pantai. Kalau boleh elakkan pakaian yang berwarna hitam, kerana ia penyerap haba yang terbaik

3.Penggunaan Shades

Anda juga boleh menggunakan shades  untuk mengelakkan sinaran uv terkena direct  pada mata anda. Pendedahan terlampau direct  dengan cahaya matahari boleh menyebabkan katarak pada mata anda. 

4. Menggunakan Krim/ Losyen yang mempunyai SPF 25- SPF 50

Penggunaan krim atau losyen sangat berkesan, mungkin ia tak dapat melindungi secara total, tapi ia dapat membantu melindungi kulit anda daripada menjadi semakin teruk. Pemilihan krim juga perlu dipilih dengan teliti untuk memastikan krim tersebut bebas daripada Paraben, SLS, dan beberapa bahan kimia yang lain. 

Antara cadangan kakyan untuk memilih Skincare  adalah dengan memilih Skincare Youth yang telah dibuat kajian selama 8 tahun. Tanpa ragu krim ini yang terbaik kerana tidak bercampur walau sedikit pun dengan bahan kimia.

Age Defense Mineral Moisturizer SPF50 mengandungi Zinc Oxide secara semulajadi untuk membekalkan SPF 50 Broad Spectrum yang membantu menghalang sinaran UVS dan UVB. Ia mengandungi Vitamin dan mineral dari tumbuhan untuk melembapkan kulit dan mengembalikan tona kulit supaya sekata.

Untuk perlindungan secara total, kakyan cadangkan untuk anda ambil Renew and Maintain Set dari set Skincare Youth ni. Ia bukan saja boleh mengelakkan sunburn, tapi dapat menjaga kulit dan memberi nutrisi pada kulit muka anda.


Dalam set ini terdapat juga item seperti berikut. Luminous Gel Oil Cleanser, Perfecting Skin Toner, Advanced Renewal Night Cream Youth dan Activating Serum.

TESTIMONI YOUTH SKINCARE







Tahukah anda, bulan Ogos 2018 ni. Shaklee menawarkan promosi bagi Renew and Maintain Set atau Intensive Treatment and Repair Set tau. Anda akan dapat free gift yang berharga hampir RM1K+-! Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan


0 comments:

Post a Comment