Cara Membantu Mengurangkan Penyakit Saraf dengan Vitamin Semulajadi

Otak, saraf tulang belakang dan saraf adalah tiga bahagian pada tubuh badan yang membentuk sistem saraf manusia. Dengan fungsi ketiga-tiga sistem ini membolehkan untuk mereka mengawal semua fungsi dalam tubuh badan manusia. Antaranya:


  • Pertumbuhan dan perkembangan otak
  • Deria dalam tubuh badan
  • Fikiran dan emosi
  • Proses pembelajaran dan memori ingatan
  • Pergerakan, keseimbangan badan dan koordinasi badan
  • Pernafasan dan degupan jantung
  • Suhu tubuh badan

Apabila terjadi gangguan pada sebahagian sistem saraf manusia, maka penghidapnya akan merasa kesukaran untuk bergerak, bercakap, mengunyah dan bernafas sekalipun. Penghidap juga mengalami gangguan pada memori ingatan atau pun deria tubuh badan. Kebanyakan orang tidak tahu pun mereka sebenarnya sedang mengalami kerosakan saraf. Apabila masalah ini tidak dirawat dengan segera, ia akan menyebabkan masalah yang lagi teruk dan mengganggu aktiviti kehidupan seharian.


Tanda Penyakit Saraf

Rasa sakit merupakan satu amaran, contohnya apabila tangan anda terlalu dekat dengan dapur memasak, saraf akan menghantar isyarat sakit ke tak dan secara spontan anda akan tarik tangan anda sebelum ia membakar tangan anda. Tetapi jika anda mengalami kerosakan saraf, sistem tersebut tidak berfungsi, ia berkemungkinan menghantar isyarat yang salah maka menyebabkan anda sering merasa sakit tanpa sebab. Ia juga berkemungkinan untuk saraf tidak menghantar isyarat sakit, maka anda tidak akan berasa sakit walaupun terdapat kecederaan.

Antara tanda-tanda yang dialami oleh mereka yang menghidapi penyakit saraf adalah:

  • Ketidakupayaan untuk rasa sakit dada, serangan jantung
  • Kuat berpeluh walaupun tidak melakukan apa-apa aktiviti
  • Ringan kepala
  • Mata dan mulut kering
  • Sembelit
  • Badan menjadi terlalu sensitif
  • Merasa kebas di kaki dan jari tangan
  • Rasa lemah otot
  • Hilang keseimbangan badan
Punca Kerosakan dan Sakit Saraf


1. PENYAKIT AUTOIMUN:  Penyakit autoimun seperti Sclerosis, Guillain-Barre boleh mennyebabkan sakit pada saraf dan kerosakan saraf

2. KANSER : Kanser juga boleh mengakibatkan penyakit saraf, beberapa jenis kanser boleh menyebabkan badan kekurangan nutrisi, sekaligus memberi kesan kepada fungsi saraf. Selain itu, semasa rawatan kanser seperti kimoterapi dan radiasi juga boleh menyebabkan berlaku kerosakan pada saraf mengikut ketahanan badan pesakit.

3. DIABETES : Hampir 70% penghidap diabetes mengalami kerosakan saraf. Neuropati diabetes adalah komplikasi yang serius yang boleh menjejaskan ketiga-tiga  jenis neuron. 

4. KESAN SAMPINGAN UBAT : Pelbagai bahan-bahan yang diambil ke dalam badan  yang mempunyai keupayaan menyebabkan kerosakan pada saraf. Ia termasuklah ubat-ubatan seperti beberapa kimoterpai kanser ataupun ubat-ubatan tertentu yang digunakan untuk merawat HIV

5. KEKURANGAN NUTRISI : Kekurangan nutrisi tertentu, termasuk vitamin B6 dan B12, boleh menghasilkan gejala kerosakan pada saraf, termasuk rasa lemah atau keradangan. 


Cara Rawatan Penyakit Saraf

Dalam sesetenga situasi, penyakit saraf tidak boleh sembuh dengan sepenuhnya. Tapi beberapa rawatan dapat membantu mengurangkan kesan-kesan pada tubuh badan. Sangat penting untuk anda merujuk kepada doktor jika menghidapi penyakit saraf ini. Dengan itu, mungkin doktor dapat bantu pulihkan beberapa kesan yang minimum.

Antara rawatan yang dinasihatkan kepada pesakit adalah:
  • Mengawal paras gula dalam darah untuk pesakit diabetes
  • Menukar ubatan lain sekiranya ia menyebabkan kerosakan saraf
  • Fizikal terapi atau pembedahan untuk menangani trauma ke atas saraf
  • Menyelesaikan masalah kekurangan nutrisi
Rawatan alternatif juga boleh membantu, sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa akupuntur boleh bantu legakan kesakitan saraf. Namun, dalam beberapa kes pengambilan makanan tambahan boleh membantu untuk mengatasi masalah sakit saraf.

Makanan Tambahan untuk Pesakit Saraf

Vivix Shaklee mengandungi resveratrol dan polifenol yang kaya dengan antioksidan yang mana dapat membantu melindungi sel saraf dari kerosakan akibat radikal bebas. Ia juga dapat membantu memperbaiki sel-sel yang rosak




"Ayah alhamdulillah seminggu jer amalkn vivix tuh kaki dye dah xkebas dan mlm2 pom xcramp..kalau dulu nak berdiri lama pom xbole kak.tp skang bole berdiri lama nak p masjid nk solat jemaah pom ayah kata kaki dye bole tahan brdiri lama.." -Ain-

Ayah Ain ada masalah sakit urat saraf kaki, sampai tak boleh jalan. Dah on treatment dan ada sedikit perubahan. Ayah Ain dah cuba macam-macam produk untuk bantu dalam proses rehabilitasi tapi masih begitu. Dan 2 minggu lepas, Ain setuju untuk order sebotol Vivix untuk percubaan.






Tahukah anda, bulan Ogos 2018 ni. Shaklee menawarkan promosi bagi Vivix Shaklee tau. Dengan pembelian 2 botol, anda berpeluang mendapat diskaun sebanyak 5%! dann dengan pembelian 6 botol, anda akan dapat 1 botol percuma! Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.



KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment