Punca Keputihan dan Cara Mengatasinya

Keputihan. Apa itu keputihan? Biasa kita dengar masalah keputihan ini sangat berkaitan dengan wanita. Keputihan yang normal biasanya disebabkan oleh perubahan hormon estrogen. Apabila seseorang wanita hampir dengan tarikh haid, lendir yang terhasil akan lebih likat dan putih.

Lendir ini berfungsi untuk memelihara bakteria baik di dalam vagina dengan mengekalkan PH dan nutrien yang ada. Ia biasanya tidak akan menyebabkan kegatalan vagina. Ia juga tidak akan menyebabkan timbulnya bau yang tidak menyenangkan.

Keputihan Tidak Normal berlaku apabila kawasan vagina yang sepatutnya mempunyai bakteria baik yang melindungi vagina dari bakreria jahat terganggu akibat aktiviti membersihkan vagina menggunakan bahan pencuci. Ia sekaligus membunuh bakteria baik dan merubah kadar PH pada vagina. Ia menyebabkan bakteria jahat membiak di kawasan tersebut dan menyebabkan keputihan yang tidak normal.

Punca Keputihan

1) Sistem imun yang lemah

Wanita yang mempunyai masalah kencing manis atau HIV yang menyebabkan sistem imunasi terganggu, jangkitan kuman akan mudah berlaku di bahagian vagina dan seterusnya menyebabkan keputihan

2) Masalah Kebersihan

Vagina perlu dijaga dan dibersihkan dengan betul. Ia perlu dibasuh dan dikeringkan supaya kuman tidak membiak di kawasan tersebut. Cara basuhan yang tidak betul akan mengganggu bakteria baik di kawasan tersebut.

3) Gaya Hidup Yang Tidak Sihat

Gaya hidup seseorang yang tidak sihat juga menyumbang pada masalah keputihan, contohnya diet yang tidak teratur,  kurang amalkan makanan sihat, tidak mendapat tidur yang cukup, kurang bersenam, dan beberapa amalan lain

Mencegah & Merawat Masalah Keputihan

Penyelesaian yang selalu diambil oleh wanita adalah dengan menggunakan feminine wash untuk memastikan vagina kekal dalam keadaam bersih. Hakikatnya feminine wash adalah produk berasaskan sabun yang boleh mengubah paras PH pada vagina sekaligus memudahkan bakteri membiak.

Jadi feminine wash bukanlah jalan terbaik untuk mengatasi masalah ini. Kaedah lain yang boleh digunakan adalah dengan cara mengambil herba yang dikenali sebagai raja segala tumbuhan iaitu Alfafa. Alfafa boleh dimakan begitu sahaja ataupun direndam dengan air panas dan jadikan minuman herba. Tapi untuk zaman sekarang, anda tak perlu untuk rendam daun tu lagi sebab.


Tadaa, Shaklee sudah menyediakan khasiat alfafa ni dalam bentuk tablet. Walaupun dalam bentuk tablet, Shaklee menjamin tidak berubah khasiatnya sedikit pun.Ia terkenal sebagai herba yang memberi keberkesanan untuk kesihatan dalaman wanita.

Testimoni









Tahukah anda, bulan Ogos 2018 ni. Shaklee menawarkan promosi bagi Alfafa Complex tau. Dengan pembelian 3 botol, anda berpeluang mendapat diskaun sebanyak 5%! Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment