Alzhiemer : Punca dan Cara Atasi dengan Berkesan

Apabila usia meningkat ke usia yang lanjut, antara penyakit yang sering dikaitkan adalah penyakit nyanyuk. Iaitu situasi yang mana mereka tidak mampu mengingati sesuatu perkara dengan baik. Seringkali orang menyamakan nyanyuk dan penyakit Alzheimer.

Sama atau tidak sebenarnya?

Alzheimer bukan nyanyuk. Tetapi ia adalah sejenis penyakit yang paling banyak menyebabkan terjadinya masalah nyanyuk atau nama saintifiknya Dementia. Atau lebih senang disebut begini, seseorang itu boleh menjadi nyanyuk akibat penyakit Alzheimer. Nyanyuk  boleh terjadi akibat daripada penyakit nyanyuk, antaranya penyakit yang famous  di Malaysia adalah penyakit Parkinson dan Syphilis.

Alzheimer diambil daripada nama seorang pakar sakit jiwa dan pakar pathologi iaitu Alois Alzheimer pada tahun 1906. Penyakit ini terjadi akibat penuaan pada sel otak yang berlaku secara perlahan dan berterusan. Ia dimulai  dengan hilangnya sedikit ingatan dan akhirnya menyebabkan kelemahan mental.

Kerosakan sel otak atau saraf pada penghidap Alzheimer disebabkan oleh dua struktur yang tidak normal iaitu Plaques dan Tangles yang bertindak membunuh sel saraf yang terdapat dalam otak manusia.

Struktur Plaques adalah hasil pengumpulan serpihan protein (Beta Amyloid) di dalam ruang antara sel-sel saraf. Di dalam otak yang sihat, serpihan protein akan dipecahkan dan dihapuskan, tapi dalam penyakit Alzheimer serpihan itu berkumpul dan membentuk Plaques yang tidak dapat larut.

Struktur Tangles adalah fiber yang berpintal  untuk protein yang dikenali sebagai Tau yang berkumpul di dalam sel-sel saraf. Penyebaran dua struktur ini di dalam otak menjadi punca utama penyakit Alzheimer. Untuk lebih faham, anda boleh tonton video di bawah ni:



SIMPTOM ALZHEIMER

  • Kesukaran untuk mengingati perkara yang baru sahaja dilakukan
  • Di peringkat yang lebih teruk, gagal untuk mengingati perkara yang penting seperti nama sendiri, isteri dan anak-anak
  • Kesukaran untuk bercakap dan mengenal perkataan
  • Perubahan tingkah laku dan emosi
  • Tidak mampu mengingati perkara asas seharian seperti cara makan dan mengurus diri
CARA ATASI ALZHEIMER

Kajian menunjukkan resveratol dapat membantu membuang plaques di dalam otak dan mencegahnya daripada terbentuk. Pengambilan Vivix yang kaya dengan kandungan resveratol adalah sangat penting untuk menjaga kesihatan terutamanya mengurangkan kemerosotan fungsi otak.



Vivix Shaklee mengandungi 4 mekanisme utama yang mampu merawat sehingga ke peringkat DNA

  1. Pertahanan Sel  : Mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit
  2. Tenaga Sel : Memberi tenaga kepada sel yang lemah
  3. Perbaiki Sel : Membaiki sel yang telah rosak
  4. Prestasi Sel : Meningkatkan prestasi sel.
#1 TESTIMONI VIVIX ATASI ALZHEIMER

#2 TESTIMONI VIVIX ATASI ALZHEIMER


#3 TESTIMONI VIVIX ATASI ALZHEIMER

Tahukah anda, bulan Ogos 2018 ni. Shaklee menawarkan promosi bagi Vivix Shaklee tau. Dengan pembelian 2 botol, anda berpeluang mendapat diskaun sebanyak 5%! dann dengan pembelian 6 botol, anda akan dapat 1 botol percuma! Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.







KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment