Kolestrol Tinggi Punca Batu dalam Hempedu

APA ITU HEMPEDU?

Hempedu adalah organ yang kecil berbentuk buah pear yang terletak di bawah hati anda. Hempedu mempunyai fungsinya tersendiri, dan manusia masih boleh hidup tanpanya! Hempedu bersambung dengan tiub (duktus sista) yang menerima cecair daripada hati kemudian cecair tersebut akan disalurkan ke usus anda.

Hempedu merembeskan sejenis cecair berwarna hijau kekuningan yang membantu proses mencerna komponen lemak. 


BAGAIMANA BATU KARANG BOLEH TERJADI?




Kebanyakan batu karang terjadi apabila terlalu banyak kolesterol di dalam hempedu.Batu karang boleh bersembunyi di dalam pundi hempedu sehingga mereka yang mengalaminya tak sedar langsung dengan kehadirannya.

Merujuk kepada Harvard Health Publications, 80 peratus batu hempedu itu terbentuk kerana kolesterol. 20 peratus lagi terbentuk kerana garam kalsium dan bilirubin. 

1. Terlalu banyak bilirubin di dalam pundi hempedu.

Bilirubin adalah bahan kimia yang dihasilkan apabila hati manusia memusnahkan sel darah merah yang lama. Dalam beberapa keadaan, contohnya hati rosak dan beberapa keadaan gangguan pada darah boleh menyebabkan hati anda menghasilkan bilirubin lebih banyak daripada ia sepatutnya hasilkan. Pigmen batu hempedu terjadi apabila hempedu anda tidak boleh mengawal terlalu banyak penghasilan bilirubin. 

2. Kepekatan hempedu akibat pundi hempedu yang penuh

Pundi hempedu perlu pastikan hempedu menjadi kosong untuk menjadi lebih sihat dan berfungsi dengan lebih baik. Jika ia gagal untuk dikosongkan, hempedu itu akan menjadi terlalu pekat dan memudahkan batu untuk terbentuk. 

SIMPTOM

Batu hempedu boleh menyebabkan kesakitan yang melampau pada abdomen atas sebelah kanan. Anda berkemungkinan menghidapi kesakitan akibat batu hempedu dari masa ke semasa apabila anda ambil makanan yang tinggil lemak. Atau terdapat beberapa simptom lain yang menunjukkan anda menghidap penyakit batu hempedu.

  • Loya
  • Muntah-muntah
  • Air kencing warna gelap
  • Najis berwarna gelap
  • Sakit perut
  • Kerap sendawa
  • Cirit birit
BAGAIMANA KOLESTEROL TINGGI MEMBENTUK BATU KARANG DALAM HEMPEDU?

Hati manusia menghasiklkan cecair dari hempedu. Cecair ni akan disimpan dalam pundi hempedu dan akan digunakan untuk mencerna lemak dalam usus kecil kita. Ok bila kita makan, pundi hempedu ni akan mengeluarkan cecair hempedu ni melalui duktus sistik dan memasuki duktus hempedu yang biasa. Lepastu, duktus hempedu yang biasa ni yang akan bawa hempedu ke bahagian atas usus kecil yang mana ia akan mula pecahkan lemak dalam makanan anda.

Jadinya batu karang yang terbentuk dari makanan yang terlalu banyak kolesterol ni terjadi apabila kolesterol dalam hempedu dirembeskan terlalu banyak. Hempedu sepatutnya boleh melaruktan dan pecahkan kolesterol. Tapi bila hati manusia mula proses banyak sangat kolesterol maka berlaku ketidakseimbangan cecair. Kolesterol ni mula lah melekat di dinding hempedu, lalu membentuk partikel keras, dan mula membentuk batu karang.

VITAMIN SHAKLEE DAPAT BANTU TURUNKAN PARAS KOLESTEROL


1. Phytocol-ST : Sterol dan stanol tumbuhan adalah kandungan semulajadi yang ditemui dalam tumbuhan, buah, sayuran dan bijiran. Kajian menunjukkan bahawa apabila ditambah kepada pemakanan sihat, ia boleh memberi manfaat kepada kesihatan anda.

Sekiranya anda ambil Phytocol-ST sebelum ambil makanan yang tinggi kolesterol, kandungan sterol dan stanol ini akan menghalang penyerapan kolesterol daripada makanan.




2. Omega Guard : Antara pelbagai jenis lemak, anda tidak boleh tertinggal lemak penting omega-3 kerana tubuh anda tidak boleh menghasilkannya sendiri. Kandungan omega-3 yang penting adalah EPA dan DHA. Dua kandungan ini penting untuk membantu menurunkan kolesterol LDL berlebihan dalam salur darah manusia.




3. Vivix : Antioksidan yang terdapat dalam vivix boleh membantu melindungi sel, termasuklah sel pada sekitar salur darah. Salur darah akan dilindungi daripada kerosakan, sekaligus kolesterol tidak boleh menempel pada salur darah. Ini menjadikan salur darah tidak lagi tersumbat.

TESTIMONI SHAKLEE BANTU TURUNKAN KOLESTEROL







 Kalau berminat boleh tekan klik di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.




KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment