HB low semasa mengandung? Ini penyelesaiannya

Setiap kali nak check up kat hospital, mak-mak yang mengandung ni mesti risau. Ye lah, 2 minggu lepas dah kena bebel dah dengan nurse sebab HB rendah. Dah cuba macam macam pun hb tetap rendah, haish buntunya rasa.

Apa itu Bacaan HB?

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 50% ibu mengandung mengalami anemia dan sebilangan dari mereka mengalami anemia tahap kritikal. 

Apa kaitan anemia dan bacaan HB?


Hemoglobin atau nama ringkasnya HB ialah molekul protein yang berada di dalam sel darah merah yang berfungsi untuk membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh tisu dalam badan.


Manakala, anemia ialah keadaan yang terjadi apabila darah dalam badan manusia kekurangan hemoglobin dari paras yang normal. Inilah situasi yang dipanggil Bacaan HB Rendah.

BACAAN HB NORMAL UNTUK IBU HAMIL

Bacaan  yang normal ialah antara 11.5- 15.5 gm. Jika bacaan HB lebih rendah daripada jumlah tersebut, ia menunjukkan paras Haemoglobin dalam darah anda rendah. Haemoglobin ni fungsinya untuk bawa oksigen ke tisu dalam tubuh manusia, juga mengangkut oksigen daripada paru-paru ke dalam tisu badan.

Antara punca HB rendah semasa hamil adalah anemia yang disebabkan oleh kekurangan nutrisi tertentu yang diperlukan oleh tubuh anda. Vitamin yang diperlukan yang dikaitkan dengan anemia ialah folic acid, vitamin B-12 dan vitamin c

Sebab-sebab lain anemia termasuk kekurangan zat besi , ferus dan penyakit sel darah. Hal ini boleh diatasi dengan mengambil makanan yang mempunyai kesemua nutrisi tersebut, atau jalan mudah dengan mengambil makanan tambahan atau suplemen.


Supplemen membantu mendapatkan bacaan HB normal

Suplemen yang dicadangkan untuk diambil oleh mereka yang ada masalah HB rendah ini adalah Multivitamin Vitalea with Iron Formula, Sustained Release Vitamin C dan B Complex. Hal ini kerana zat besi iaitu Vitalea dapat membantu dalam penghasilan hemoglobin, B complex dapat menghasilkan sel melalui nutrisi asid folik, dan vitamin B itu sendiri dapat membantu dalam membentuk sel darah merah yang sihat. Vitamin C dapat membantu penyerapan zat besi dalam badan manusia.




Testimoni Set Naikkan Bacaan HB 

Suplemen









Kalau berminat boleh tekan icon di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment