Gerd dan Gastrik dan Cara Penyelesaiannya



Ramai orang kat Malaysia ni tahu mengenai penyakit gastrik, tapi kurang tahu atau tak tahu langsung mengenai GERD. Haa apa tu GERD? Sejenis makanan ke?

Ok jom kakyan kongsikan sedikit info mengenai GERD dan juga gastrik.

APA ITU GERD?




GERD bermaksud Gastroesophegeal Reflux Disease yang mana keadaan yang terjadi apabila kandungan asid refluks dalam perut tertolak ke atas, kemudian memasuki saluran esofagus atau kerongkong. Aliran terbalik ini menyebabkan rasa pedih pada hulu hati dan ketidakselesaan di bahagian dada yang merebak hingga ke kerongkong lalu menyebabkan mulut terasa masam dan loya.

Menurut kajian yang dilakukan di Asia pada tahun 2012, 60 peratus penghidapnya merasa tidak sihat, mereka mula mengelak daripada makan sesetengah jenis makanan dan minuman , mula kerap berasa letih dan simptom lain membuktikan hampir 50% daripada penghidap terjaga dari tidur sekurang-kurangnya sekali atau dua kali sebulan.

BAGAIMANA GERD BOLEH TERJADI?

Dalam perut setiap orang mengandungi asid yang dapat membantu mencernakan makanan yang kita ambil. Apabila asid ini naik ke esofagus, struktur dinding esofagus tidak mampu mengendalikan asid ini lalu menyebabkan rasa terbakar atau lebih dikenali dengan penyakit pedih hulu hati. Tak semua penghidap pedih hulu hati ni mempunyai GERD, tapi sekiranya perkara ini kerap berlaku lebih dari satu jam, anda dinasihatkan untuk bertemu doktor dengan segera.

Simptom lain GERD termasuk rasa mual dan muntah, perut kembung atau angin, sesak nafas terutamanya apabila dalam keadaan baring dan sendawa kuat yang berlebihan. Penghidap GERD juga seringkali mengalami sakit dada yang terjadi apabila otot pencerut sphincter tidak tertutup dengan sempurna lalu menyebabkan asid naik semula ke ara esofagus. 

APA ITU GASTRIK?




Gastrik berlaku apabila kandungan asid hidroklorik(HCL)  atau asid di dalam perut tidak stabil semasa proses pencernaan. Asid ini mempunyai sifat menghancurkan atau menghakis yang boleh mencederakan sekiranya terkena pada kulit. Walaubagaimanapun, perut kita mempunyai perlindungan khas daripada asid HCL iaitu mukosa berfungsi sebagai halangan daripada kesan asid HCL ini. Terdapat tiga jenis gastrik iaitu :


  1. GASTRIK RINGAN : Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan
  2. GASTRIK BERAT : Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan
  3. ULSER GASTRIK : Ulser gastrik boleh terjadi apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid HCL yang terlalu banyak dan lapisan pertahanan mukosa yang menjadi lemah, yang boleh menyebabkan asid hidroklorik boleh sampai kepada sel dan menyebabkan keradangan.


TANDA TANDA GASTRIK


  • Sakit perut pada bahagian atas perut atau abdomen
  • Rasa senak, berangin atau pedih
  • Rasa tidak selesan dan kembung, sering sendawa selepas makan
  • Rasa loya dan muntah
  • Penurunan berat badan ( pada peringkat gastrik yang teruk)
BOLEHKAH GERD DAN GASTRIK DIRAWAT?

Kebanyakan pesakit boleh mengawal rasa kurang selesa pedih hulu hati dengan mengamalkan cara hidup sihat tanpa perlu bergantung dengan ubat-ubatan. Antara cara yang untuk merawat adalah saya cadangkan pengambilan Vivix.

Vivix adalah suplemen terbaik untuk semua jenis penyakit termasuklah penyakit Gerd dan Gastrik. Salah satunya adalah ia bertindak dari sel atau DNA.

Sel / DNA kita yang rosak adalah punca datangnya pelbagai penyakit. Bila sel kita rosak, organ kita yang terdiri dari sel tak mampu berfungsi seperti biasa.

Vivix mempunyai bahan yang sangat bagus untuk memperbaiki sel yang rosak sehingga boleh kawal merebaknya satu-satu penyakit.



i) Memperbaiki DNA yang rosak & mengurangkan inflamasi

  • Resveratrol yang terdapat dalam vivix mempunyai antioksidan yang tinggi yang bertindak untuk melambatkan kitaran sel, kematian sel yang sekaligus dapat melambatkan penuaan.
  • Membantu mengurangkan inflamasi & meningkatkan ketahanan antioksidan untuk kulit yang lebih sihat.




 Kalau berminat boleh tekan klik di bawah ni. Kakyan akan terus beri penerangan kepada anda.





KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment