Tips Travel Solo bagi Wanita

Pernah tak terfikir nak mencuba travel solo? untuk gegadis agak berisiko, tapi kalau anda suka mencuba perkara baru. Why Not?


Travel solo ni selalunya gegadis oversea banyak cuba. Gegadis Malaysia ni sopan santun mungkin agak takut untuk mencuba. Risau sesat. Risau segan makan sorang sorang. 

Oh please gadis, cuba biarkan kerisauan tu berterbangan di awangan. Biasakan diri ikut geng - geng travel, mahir cara uruskan jadual, susun masa. Dan kalau anda dah bersedia. Jom travel solo.

Kakyan nak kongsikan tips supaya anda dapat lakukan travel solo dengan berjaya. 

1) Ketahui kelebihan anda. 

Kalau anda seseorang yang peramah, gunakan kelebihan itu banyakkan bertanya dan rajinkan mulut untuk berbual dengan penduduk tempatan. Satu lagi kelebihan bagi anda, kalau anda dapat belajar bahasa tempatan tempat anda pergi itu!


2. Tempat tidur yang strategik.


Cuba cari homestay atau bilik di rumah jenis apartment yang automatik boleh bagi anda connection dengan jiran menyebelah. Berbuat baik dengan jiran menyebelah yang rata-rat orang tempatan dapat berikan anda sedikit jaminan keselamatan untuk sepanjang pengalaman travel solo anda.

3. Jangan takut, enjoy!

Bila berjalan sorang sorang of course perasaan takut tu timbul juga kan. Jangan. Tukar mindset anda. "Hey, bukan senang nak jadi diri sendiri, di kalangan orang semua tak kenal kita.

Cintai diri kita, buat sesuatu yang kita jarang buat. Contoh anda memang pemalu ya amot. Cuba jadi seorang yang sangat peramah. Offer untuk tolong orang sekeliling. For sure, anda akan rasa sangat lain dan ada perasaan yang tenang dan berbunga bunga.

4) Gambar, gambar dan gambar!

Tanam dalam dalam dari hari pertama kita travel solo, untuk buat travelog bergambar sepanjang journey kita tu. Walaupun bagi kita gambar tu biasa, tapi sebenarnya ada orang lain suka bila kita upload dekat Socmed. Keep sharing!


5) Belajar bahasa tempatan.

Cuba usaha untuk belajar beberapa perkataan dan frasa sebelum kita mulakan journey kita.  Yang simple-simple je, contoh cara nak kenalkan diri, cara mulakan perbualan, cara nak order. Penduduk tempatan akan sangat appreciate bila nampak usaha kita sungguh-sungguh untuk belajar bahasa mereka. Cubalah!

6) Take care!


Travel solo ni boleh jadi selamat dan sebagai reward pada diri kita. Tapii keselamatan tetap anda kena tekankan. Jaga beg di tempat awam, jaga-jaga dengan minuman anda, berhati hati dengan scam, dan sentiasa berhati-hati dengan orang sekeliling!.


Selamat bercuti dan selamat mencuba explore benda baru! Boleh lah jadi wanita berdikari macam artikel kak yan yang lepas ni. Semoga bermanfaat!

0 comments:

Post a Comment