Anda wanita berdikari? Yay or nay?

Pentingnya berdikari bagi wanita zaman sekarang ni. Rasa stress sangat kalau nak buat sesuatu perkara semua nak tunggu orang lain. Nak ke kedai tunggu orang hantar. Hujung bulan tunggu duit suami. Serba serbi lah bergantung hidup kat orang lain. 

Katakan tidak lagi please! Jadi wanita berdikari ni bukan maksudnya kita tak selfish, tapi lebih kepada tak nak susahkan orang lain lagi. Semua uruskan sendiri. Tiada kata tunggu lagi, jalan terus. 


Jom kita ubah menjadi wanita yang berdikari. Eh sebelum tu, jom semak tanda-tanda anda wanita berdikari yang sejati. eheh.

1) Pandai kawal situasi.

Hello wanita, jangan biarkan emosi mengawal hidup anda. Ya hidup kita ada pasang surutnya, samalah macam emosi. Ada masa rasa nak nangis, kita nangis je. Tapi wanita berdikari tak lemas dek air mata sendiri. Cukup 5 minit, boleh cool down kan diri sendiri, dan u turn kembali mood jadi totally ok

2. You say NO, i say NEXT

Pernah tak berdepan dengan situasi orang mula mengata tentang anda. Dan sampai ke telinga anda tentang bisikan tu. Common wanita, terus senseng lengan, ambil cili kat dapur, nak dicili-cili mulut pembawa berita pelesu tu. Amboih. Tapi bagi wanita berdikari, tak layan. Nak mengata silakan, awak mengata saya, bye-bye selamanya lah. You say NO, im say NEXT.

3) Tahu apa Vission dan Big Why. 

Eh ingat bisnes je penting frasa frasa ni? Tak semestiya, dalam hidup kita. Perancangan itu tersangatlah penting. Kalau tak, umur dah masuk 30-40 an baru gelabah bila banyak benda tak tercapai.  Wanita yang berdikari dah sediakan semuanya awal-awal, tampal vission dan big why mereka besar-besar. Supaya setiap hari, bangkit dengan semangat baru. Tapi big why masih yang sama. 

4) Tak abaikan karier.

Wanita yang berdikari, meletakkan duit antara perkara yang penting dalam hidup. Supaya dapat bergerak dengan smooth tanpa kekangan duit. Jadi, haruslah karier menjadi sumber utama.  Tapi, pada zaman sekarang, wanita tidak hanya tertumpu pada satu karier saja. Tapi bisnes kiri kanan depan belakang.

Salah satu cara untuk kita benar-benar ingin menjadi wanita yang berdikari, boleh ke kanan kiri utara timur barat dengan seronok. Boleh tekan link ini untuk cuba berbisnes dengan kakyan, bisnes seronok. Usaha lebih sikit dapat pergi obersea secara percuma. Best ke tak best?


Ok sehingga tu perkongsian kakyan untuk artikel kali ni, Semoga bermanfaat

0 comments:

Post a Comment