Senaman untuk Kuruskan Muka

"Pinggang kurus macam kerengga, double chin tetap teguh disitu"

Siapa alami situasi di atas ni. Seronok apabila dapat berat badan idaman, bila tengok kat cermin badan dah susut tapi tengok tang muka masih tak hilang double chin bawah dagu. Stress!

Haa, beberapa hari ni kakyan terjumpa satu tips untuk kuruskan muka dengan senaman yang mudah. Tips ni dikongsikan oleh pengguna Twitter, @soulusiMY. Jom kakyan kongsikan dengan anda.


1) The Kiss

Step ini perlu dilakukan dengan posisi badan anda berdiri kemudian kepala didongakkan ke atas sambil memandang siling. Muncungkan bibir anda seolah-olah anda ingin mencium siling selama lima saat. Relaks dan tegakkan semula kepala anda. Ulang step ini sebanyak 15 kali.




2) Stick It Out

Halakan muka anda ke arah depan dan buka mulut anda seluas-luasnya. Jelirkan lidah perlahan-lahan dalam kiraan lima. Masukkan semula lidah anda dalam kiraan lima juga, ulang step tersebut sebanyak 10 kali.



3) Jaw Jut

Dongakkan kepala anda sehingga memandang siling. Tolakkan rahang bawah anda ke depan sehingga terasa tegang di bawah dagu. Tolakkan rahang tersebut dengan kiraan sehingga 10. Ulang step tersebut sebanyak 10 kali.



4) Neck Roll

Berdiri tegak dan tundukkan kepala sehingga dagu anda mencecah dada. Pusingkan kepala anda ke arah kanan perlahan-lahan dalam kiraan 5, kembalikan kepala ke kedudukan asal, dan pusingkan kepala anda pula ke arah kiri juga dalam kiraan 5. Ulangi step tersebut dalam masa 30 saat.




5) Tongue On Teeth

Berdiri tegak dan bukakan mulut anda seluas-luasnya, selitkan hujung lidah anda di belakang barisan gigi bawah anda. Tarik nafas melalui mulut dan hembuskan nafas sambil buat bunyi 'hah', lakukan step tersebut selama satu minit. Relaks dan ulang sekali lagi.



6) Chin Slap

Berdiri tegak, tegakkan kepala menghala ke depan. Tampar bawah dagu anda dengan belakang tangan anda secara perlahan-lahan. Lakukan dalam masa 30 saat.




7) In and Out

Bentukkan kedua tangan anda seperti V dan letakkan ibu jari pada hujung rahang. Pastikan jari lain berada di sebelah pipi dan tolakkan muka ke hadapan dengan perlahan-lahan. Biarkan selama 30 saat dan tolak semula ke belakang. Ulang step ini sehingga tiga kali,



8) Laying Lifts

Baringkan badan anda di tempat yang rata. Angkat kepala anda perlahan-lahan sehingga dagu mencecah dada. Biarkan ia selama 10 saat, dan kembalikan kepala pada sisi asal . Ulangi step tersebut sebanyak dua kali.





Jom cuba step-step kat atas ni, badan kurus, muka kurus. Baru ngam kan? Selamat mencuba!


0 comments:

Post a Comment