Vitamin menggemukkan?

Dulu masa kakyan tak kenal supplemen semua ni, kakyan set kat mindset kakyan, yang vitamin memang menggemukkan, bila pergi rumah jiran dia selalu offer vitamin kakyan tak berani nak ambil walaupun padahal masa tu memang dah gemuk..haha

Sebenarnya, betul ke vitamin itu menggemukkan? kalau betul, tapi apa yang menyebabkan vitamin itu menggemukkan?


Jom clear kan persoalan kita melalui fakta-fakta kat bawah ni.

Vitamin dan Metabolisma


Dengan mengambil vitamin,  ada kemungkinan badan anda akan terima penambahan semua nutrien yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik.


Ini boleh memberi kesan kepada berat badan anda kerana kesannya terhadap metabolisme, yang dibantu oleh pelbagai nutrien. Yang penting, metabolisme anda mengawal kadar di mana badan membakar kilo, dan metabolisma yang berfungsi dengan baik adalah penting untuk mengawal berat badan.
Pengambilan nutrien juga boleh memberi kesan kepada selera makan dan juga pengambilan makanan. Sebagai contoh, tahap rendah vitamin B6 dikaitkan dengan pengurangan paras serotonin otak yang boleh menyebabkan selera makan meningkat.
Sebaliknya, sesetengah orang menyalahkan multivitamin untuk penambahan berat badan atau kekurangan berat badan walhal punca utama adalah mereka tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Jika anda mengambil multivitamin kerana anda mengamalkan pemakanan tidak sihat, tidak aktif atau sebab anda sedang mengamalkan diet yang strict, ini boleh menyebabkan penambahan berat badan, bukannya kerana multivitamin. Anda boleh cari multivitamin yang sesuai untuk anda tetapi anda perlu ingat vitamin sepatutnya menambah supaya gaya hidup anda menjadi lebih sihat, bukan menggantikannya.

Multivitamin dan Penambahan Berat Badan

Penyelidikan yang diterbitkan dalam British Journal of Nutrition membuktikan bahawa multivitamin sebenarnya boleh membantu penurunan berat badan pada lelaki.

Lelaki yang konsisten mengambil vitamin dan suplemen makanan mempunyai berat badan yang lebih rendah, jisim lemak, dan indeks jisim badan berbanding lelaki yang tidak mengambil multivitamin.

Kajian yang sama mendapati ada trend terhadap hasil yang serupa dalam jantina yang bertentangan, dan wanita yang mengambil multivitamin juga mengalami penurunan kadar kelaparan. Suplemen multivitamin dan mineral didapati mengurangkan penurunan selera makan pada wanita selepas penurunan berat badan, berbanding dengan kumpulan plasebo yang juga kehilangan berat badan.

Menurut penyelidik, vitamin dan mineral terlibat dalam sintesis hormon lapar seperti insulin, leptin dan kortisol yang mengawal pengambilan makanan.


Implikasi dari kajian ini adalah relevan bagi lelaki dan wanita yang menguruskan berat badan mereka. Pertimbangkan perkara-perkara berikut:


1. Jika anda ingin menurunkan berat badan atau kekalkan kadar lemak dalam badan, mengambil multivitamin dan supplemen mineral secara konsisten dapat membantu untuk anda dapatkan apa yang anda inginkan.

2.Makan makanan yang kaya dengan nutrisi diet yang tinggi di dalam sayuran, kekacang, bijiran dan buah-buahan. Elakkan bergantung pada multivitamin untuk salurkan segala nutrisi yang diperlukan oleh badan anda atau gunakan ia sebagai alasan untuk amalkan pemakanan yang tidak sihat. Ingat, supplemen sebagai makanan tambahan bukan gantian.

3.Multivitamin bukan pengganti untuk aktiviti fizikal. Senaman keperluan yang perlu dalam program penurunan berat badan.
4.Jika anda sudah berjaya menurunkan berat badan, multivitamin dan supplemen mineral dapat mebantu mengurangkan selera makan anda. Jadi ia akan bantu menghalang daripada penambahan semula berat badan.


Tekanan kurang, berat berkurangan

Jadi, jika bukan multivitamin yang menyebabkan penambahan berat badan, apa yang menyebabkan ia?


Banyak kajian membuktikan tekanan sebagai penyebab utama. Setiap kali kita tertekan, tahap kortisol kita meningkat dan hormon stres meningkatkan tahap glukosa dalam aliran darah untuk membantu kita menangani stres Malangnya, ramai orang mengalami stres kronik, yang bermaksud tahap kortisol mereka dinaikkan untuk tempoh yang lama. Satu kajian baru-baru ini pada 2017 yang diterbitkan dalam Obesity Society Research Journal menunjukkan bahawa gaya hidup tekanan tinggi membawa kepada penambahan berat badan. Dengan melihat tahap kortisol dalam rambut, yang merupakan penunjuk paras kortisol jangka panjang, kajian mendapati terdapat korelasi positif antara tekanan kronik dan berat badan yang berlebihan. Orang ramai cenderung untuk mendapatkan tenaga yang tinggi atau makan berlebihan apabila tertekan, oleh itu penting untuk belajar menenangkan diri sendiri dan cara untuk hilangkan stres apabila perlu. Cuba meditasi, yoga dan senaman dan pastikan anda mempunyai diet yang dipenuhi dengan makanan yang kaya dengan nutrien.


Tahukah anda?

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa mengambil 500 miligram vitamin C sebagai makanan tambahan setiap hari dapat meningkatkan prestasi senaman dan kesan yang lain. Oleh itu, ia adalah salah satu vitamin terbaik untuk mengurangkan berat badan kerana senaman fizikal mempunyai kesan yang lebih besar pada tubuh dan juga mengurangkan rasa lapar. Vitamin ini boleh diambil sebagai suplemen serta dalam makanan kaya vitamin C seperti buah sitrus, tembikai , brokoli dan lada.

Untuk mendapatkan keperluan vitamin yang cukup untuk badan anda setiap hari, sekurang-kurangnya anda perlu ambil satu dan setengah biji buah oren setiap jam dalam masa 5 jam. Tapi sekarang anda boleh mudahkan hidup anda dengan mengambil Shaklee Sustained Released Vita-C Plus, ia membebaskan kebaikan vitamin C secara berterusan selama 5 jam berturut-turut. Ujian klinikal menunjukkan Vitamin C dalam 2 tablet mampu bertahan selama lebih kurang 5 jam dan mampu kekal dalam plasma darah kita sehingga 24 jam! Ini bermakna, tablet vitamin C boleh melindungi badan kita selama sehari suntuk! Berbanding dengan tablet lain yang tidak diperbuat daripada formula sustained release.



Nak tahu lebih lanjut tentang Vita C Shaklee? boleh hubungi kakyan di butiran berikut. 


KakYan (1268629)
FB : Nur Aznayanti Mohamad Nor
Page : Shaklee By Kakyan
Instagram :shakleebykakyan
Phone : 014 622 0496

0 comments:

Post a Comment