Tutorial: Inai dari Sabun

Macam pelik je kan tajuk entri aku ni..sebenarnye dah tak larat dah nak menjawab pertanyaan orang bile nampak jari aku yang inai merah menyale ni..jumpe2 je tanye, "eh ko pakai inai ape ni? merah lah"
then dengan jujur dan sucinya aku jawab gune sabun..dah muke diorang berkerut seribu... jadik keje pulak aku kene terangkan satu persatu...


Ok2 relax relax..lepas ni dah tak payah dah tanye aku lagi dah ok, aku pown dah tak larat nak tengok muke korang yang berkerut bile aku cakap gune sabun...First of all, the ingredients is:

Serbuk pewarna makanan...satu dalam RM0.60 ke RM1.00 xsilap aku

ok xsemestinya sabun LUX..tapi yang penting sabun BUKU..tapi janganlah korang gune sabun buku FAB yang basuh baju tu..xtahu lah aku ape hasilnya

last but not least..kapur makanan...



OK tuan-tuan dan puan-puan, sila tumpukan perhatian ye..(aiceh)

Caranya senang je...
1) Hiris sabun buku tu halus-halus, tak payah nak halus sangat pown boleh,tapi pastikan jangan terlampau berketul2 sampai kan nanti berat kat kuku korang..then, tak payah lah sampai nak habiskan satu buku tu, agak2 lah,,kalau sorang je nak pakai, just gune suku je pon dah boleh

2) Lepas dah hiris sabun tu, letak lah dalam piring, bukan piring astro taw..ok dah start mengarut..ok ok after dah letak dalam piring tu..tuang 1 botol pewarne tu dalam piring ..warna tu suka hati korang lah..kalau nak pakai warna biru, belilah yang warna biru...

3) Then letak sikit air dalam piring tu..agak2 lah,jangan terlampau cair sabun tu nanti..takut tak melekat pulak kat kuku nanti

4) Letak SEDIKIT kapur makanan tu..ATTENTION : jangan letak banyak sangat..sebab kapur makanan sangatlah panas..kalau korang letak banyak, nescaye korang tak kan tahan nak pakai lame2 inai tu..

5) Then gaulkan menggunekan sudu or lidi sampai lah sebati....

6) Gunekan lidi untuk letakkan kat atas kuku korang..pastikan tak kene pade kulit taw..sebab PANAS nanti...

OK done...pakai lah dalam 30 minit camtu...pastu basuh..kalau lepas basuh tu tengok ade pulak lopak2 means ade bahagian kuku tu tak kene..then pakai lah lagi sekali and pastikan rata kat kuku korang..
SIAP! selamat mencube...=)

with love,yantie


3 comments:

  1. Nice entry... thank you. tapi pewarna makanan tu bila ambil air sembahyang, air kena kuku tak nanti?

    ReplyDelete