::Al-Fatihah::

Semalam laman sesawang saya diselubungi suasana pilu, sedih... pemergian seorang sahabat UiTM Segamat..budak batch saya .Masa saya baca tweet bebudak ni.saya just sedekahkan al-fatihah je lah..but then bila saya scroll scroll tl..baru saya tahu siapa arwah tu..


Yup saya pernah nampak dia..bukan sekali dua..tapi selalu kat kampus dulu..dia and girlfriend dia..diana.. Mungkin semua pon tahu diorang ni sentiasa sama-sama..mana ada arwah, kat situlah ada diana..at first saya lebih kenal diana tu, then selalu nampak dia dengan arwah..tak tahu nama pon..


Bila berbicara tentang nyawa ni..tiada siapa boleh membantah..ini kerja Allah, sudah tertulis sipolan ini meninggal dunia di tarikh sekian sekian...Bercakap memang lah mudahkan? tapi hanya orang yang terdekat tahu apa rasanya? jujur saya cakap ,saya belum pernah merasakan perasaan tu..alhamdulillah setakat ni orang-orang yang dekat dengan saya semuanya still alive...semoga semakin dipanjangkan umur...amin..


Bila TL semakin dipenuhi dengan berita tentang pemergian arwah..saya rasa saya jadi semakin dekat dengan arwah..menjadi sebak bila terkenangkan, menjadi sedih bila baca orang berbicara tentang arwah.. Oh lupa, arwah meninggal sebab excident..sekarang ni ramai sangat dah meninggal sebab excident, kadang-kadang boleh buatkan kita jadi trauma nak drive..opss drive for those yang ade car license lah kan..bagi saya ni yang ade motorcycle license je pon lagi lah berderau bila dah berada atas jalanraya tu... but i strongly believe in Allah, jika sudah tertulis ajal..ketika tidur pon Allah boleh tarik kan?..


berbicara tentang ajal..saya ada baca satu kisah tentang saat-saat kematian seorang  mujahidah ni..subhanAllah, saat-saat kematian dia tu...terlampau tenang, segala perkara yang bakal berlaku dia pautkan kebergantungan kepada Allah..setiap perkara yang berlaku dia sentiasa husnu zon dengan sang pencipta....Allah Allah Allah..maka in sya Allah syurga lah tempat beliau...



Kita sebagai peminjam nyawa yang Allah beri ni haruslah bertanggungjawab sepenuhnya...jangan rosakkan ia dengan benda-benda lagha...penuhi ia dengan ibadat-ibadat..in sya Allah...jika terlalu sukar untuk menjadi yang terbaik, cukuplah dengan meninggalkan yang dosa...sentiasa tetapkan dalam fikiran.."Aku ni dijadikan Allah hanya untukNya..tak ade sebab lain"..so cara hidup kita sentiasalah mengikut syariat...in sya Allah kita sentiasa dilindungi olehNya...


Mari kita sedekahkan Al Fatihah kepada saudara Ahmad Shaznuriman dan Saudari Siti Hajar binti Ahmad Sabir




Until then sampai sini je ye..

Imam Ghozali: “Yang Terdekat Dengan Kita di Dunia Ini Adalah Kematian”



With Love,
NAMN
Salam

0 comments:

Post a Comment