Sabar 1/2 dari iman!

hey ya akhi and ukhti!

tahukah anda sabar tu apa? as a muslim sabar tu tersangatlah penting kan kan kan.. sampaikan sabar tu diletakkan taraf separuh daripada iman..nampak tak pentingnya tu?

tapi tapi tapi kan...kita ni manusia biasakan? bohonglah kalau kita boleh bersabar sepanjang masa.. sampai satu tahap mesti meletus kan tahap kesabaran tu...haaaaa...


yeahh tu yang sebenarnya saya nak cerita ni..opss not cerita but sharing.. for a 2 month i'm already 'sabar' dengan karenah-karenah officemate saya tu kan..i'm always comfort myslf by said 'sabar yanti, diorang ni bukan muslim, tunjukkan orang islam tu baik'..then itu yang saya lakukan.. tak pernah tinggikan suara or whatever lah...mengikut je telunjuk mereka-mereka...

but but, setiap manusia tu ada kekurangan kan? same goes to me..kekurangan saya ialah saya ni cuai.. maybe bukan cuai, but tersangat cuai..sampaikan satu tahap saya sendiri menyampah dengan tahap kecuaian ni...huh! then maybe sebab tu lah officemate macam agak kurang senang dengan kerja saya kot..ok foine-foine..dah nak berhenti dah, now i always count the last day for working there..

now already ada new chinese clerk sebab saya dah bagi resign letter..first of all i think everything gonna be okay lah kan sebab 'that' new clerk just only 18 y o..tak de lah terniat nak bully, just fikir we'll be close maybe..^^

first day she working, tengok macam ok je lah sebab 1st day kan..but dah pandai online dalam office, terang tang-tang pulak tu kan...then another day macam dah nampak perangai sebenar dia sebab time nak isi barang dalam lori, dia SANGAT suka mengarah ok! and sangat-sangat cerewet...saya memang paling BENCI orang cerewet ni..since dulu lagi ok..but then saya just sabar je lah..

yang sangat disgusting tu sebab dia 'newbie' ok! ofcourse lah barang-barang semua dia tak tahu..tapi dia acting like dia yang kerja lama then me kat situ...barang naik lori, she just sit on the chair then she said 'hey, itu barang apa?'..'hey, you pergi kira lah?'ok saya sangat tension ok..sebab i'm the kind of person yang tak boleh terima arahan daripada orang yang saya rasa tak layak bagi arahan...

then tadi petang, saya tunggu some barang ni naik lori sebab barang tu kecik, so kalau tak tunggu then nanti terlupa saya yang kena marah..at the same time, 9 box of kerusi naik lori jugak..saya dah pandang dia dah masa tu, then tengok dia tengah tengok barang tu naik..so saya assume dia tengah kira lah kan..but then dia tanya saya 'hey barang tu naik betul ke cukup 9 kotak?' then saya cakap 'la, bukan you ke yang kira?' i just cakap tu dalam nada yang biasa je..sebab fine lah kalau dia tak kira, saya boleh pergi dekat lori tu and suruh baisap tu kira balik...tak pasal-pasal tetibe dia cakap 'you duduk sini, lepas tu you tak kira?!' seiously dia tengking saya! omaigod 'DIA.TENGKING.SAYA' 

memang saya kaku masa tu, plus bengang sebab pekerja store memang tengok kitorang that time..then saya just pergi dekat lori tu dengan niat nak kira..lepas tu jai nampak muka saya berubah and dia suruh baisap kira balik..then saya cakap dengan jai 'saya nak pergi toilet jap'...otw ke toilet tu dah menyembur dah air mata ni...bukan sedih kena marah..tapi maruah saya macam dipijak-pijak oleh budak baru tu!..

thennn saya terus ambil beg and balik!

eh macam terpanjang pulak cerita kan..tapi seriously bengang gila tau! kalau korang apa korang rasa? sakit hati kan...sepanjang saya kerja kat situ, even orang yang layak marah saya pon. tak pernah tengking tau..memang tercalar maruah saya..silap saya layan dia terlampau baik!

ok now saya dah cool down dah..in sya Allah...now cuma fikir cepat-cepatlah habis kerja ni...


korang doakan saya kuat ye untuk menghadap mereka-mereka ni...kuma-oe!


Allah swt berfirman dengan maksudnya : ”wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu dan kuatkan

until then see ya next post!

with love
NAMN

Salam

2 comments:

  1. Bukan separuh yanti. Salah tu. Yang betul nya sebahagian. Sabar sebahagian daripada iman.

    Kalau separuh, bakinya separuh lagi kebersihan, kalau kita ada dua-dua tu adakah lengkap iman kita?

    Renung-renungkan dan selamat beramal! :D

    ReplyDelete
  2. eh bukan selalu aku dgr separuh ke? betul jugak tu..ok take note..=)

    ReplyDelete