Kurus dengan cara mudah

Pada zaman sekarang ni ramai pilih cara kurus yang mudah dan cepat berbanding cara yang selamat dan sihat. Disebabkan tu lah ramai yang kurus dalam tempoh yang sekejap je, dan cepat naik semula berat badan tapi lebih gemuk dari sebelum diet. Sayang lah kan? penat je makan kawal, buat senaman tapi kejap je dah naik badan semula.


Kat sini kakyan nak share beberapa tips untuk kurus dengan cara mudah tapi sihat. Meh baca.


1. Ubah gaya hidup anda.


kredit http://tazkirah.net

Ramai orang yang nak kurus terus stop makan nasi, sanggup berlapar. Tapi sebenarnya apa yang perlu kita buat adalah, tukar gaya hidup kita. Kita bebas makan apa sahaja tapi dengan cara yang terkawal. Ubah gaya hidup kita, kalau sebelum ni tak pernah bersenam dalam seminggu, cuba bersenam yang ringan-ringan pun tak apa. Sedikit-sedikit tingkatkan rutin, kalau sebelum ni seminggu Squat 10 kali je, naikkan jadi 15 dan seterusnya.


Kalau sebelum ni makan apa sahaja yang kita suka, pantang tekak teringin. Mulakan ambil tahu kalori dalam setiap makanan yang kita ambil. Pengambilan kalori bagi setiap tubuh manusia berbeza, boleh semak kalori intake di website http://nusaybahanuwar.com/ilmu-kurus-1m-jom-kira-bmi-bmr-dan-dcr/.

2. Kurangkan makan di luar dan restoren.

kredit http://sportyjuice.com


Kenapa kakyan tulis kurangkan makan di luar? sebabnya makan kat luar kita tak tahu ingredient setiap makanan yang masuk dalam perut kita. Biasakan memasak, yang simple-simple pun takpe, yang penting kenyang. Amalkan makan suku-suku -separuh, nasi dan lauk suku, sayur separuh.

Dan, kalau nak juga makan kat luar, pilih makanan yang sedikit jumlah kalorinya, kalau nak order nasi, pastikan ada orang lain yang willing untuk kongsi dengan anda. Air elakkan air manis kalau boleh, kalau nak order, air suam atau air limau tanpa gula. Kurangkan gula dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman. Hehe

3. Jangan tinggalkan sarapan

Sarapan sangat penting bagi semua orang sebab itu lah akan menentukan pengambilan makan
an kita sepanjang hari, jika awal pagi kita dah skip sarapan kita, otak kita akan alert untuk makan tengahari dalam jumlah yang banyak sebab perut masih kosong. Sarapan tak perlu berat-berat, ambil yang ringkas seperti oat, pisang, bijirin dan protein macam ESP Shaklee  pun dah settle untuk pagi tu.

4. Jauhi 'jajan'

kredit https://www.superhealthykids.com

Zaman kanak-kanak memang seronok lah menghadap jajan ni semua, dah besar pun kalau pergi 7 -eleven tu rajin je tangan mencapai. Kadang-kadang kita rasa makanan ni tak banyak pun kalori sebab tak mengenyangkan pun. Duduk-duduk tengok tv ngap-ngap telan, kalau kat office buat kerja buka laci capai coklat buat kerja ngunyah-ngunyah.

Hakikatnya, makanan yang tak mengenyangkan ni lah banyak kalorinya. Kalau teringin sangat nak makan, makan sedikit je. Lebih tu bagi orang lain, haa dapat pahala sedekah kan...Untuk tukar tabiat mengunyah time buat kerja atau tengok TV tu, boleh ganti dengan buah buahan. Lebih sihat dan berkhasiat.

5. Pengambilan Supplemen yang betul.

Zaman sekarang proses penghasilan buah-buahan dan sayur-sayuran tak sebaik zaman dulu. Nutrisi dalam buah-buahan juga dah berkurang jika dibandingkan dengan zaman dulu, jadinya cara yang terbaik untuk top up kekurangan tersebut adalah dengan cara pengambilan supplemen yang betul. 

Dalam usaha pengurang berat badan yang sihat dan mudah, pengambilan supplemen sangat penting supaya badan kita dilengkapi dengan nutrien-nutrien yang diperlukan, juga untuk mengawal sistem pemakanan harian kita.

Supplemen yang kakyan nak suggest adalah supplemen SHAKLEE. Apa yang best tentang supplemen Shaklee ni, ia dibuat daripada 100% herba yang tidak akan memudaratkan hatta satu pun dari sel tubuh badan manusia. 

Supplemen untuk kurus yang Shaklee tawarkan memberi anda 3 mekanisme untuk pengurangan berat badan, iaitu 3B, BAKAR, BUANG BINA. 

BAKAR


Lecithin dan Omega Guard bertindak sebagai agen pembakar lemak, mereka akan membantu untuk proses memecahkan dan menguraikan lemak-lemak yang tidak bagus di organ-organ badan anda.


BUANG



Alfafa Complex dan Herb Lax bertindak sebagai agen membuang dan mendetox. Ia membantu membersihkan usus dimana semua toksin lemak dan lendir melekat di dinding usus dengan cara membuang air besar. Alfafa bertindak sebagai fiber untuk membawa keluar lemak-lemak yang dipecahkan oleh Lecithin dan Omega Guard.

BINA

ESP mengandungi protein yang membantu dalam proses mengurangkan berat badan dan mengawal selera makan selain membekalkan tenaga sepanjang hari. Cinch MilkShake  meningkatan metabolisma badan serta mengandungi Leucine untuk membantu mengekalkan otot semasa proses penurunan berat badan. Ia juga digunakan sebagai meal replacement untuk memotong beratus-ratus nilai pengambilan kalori harian.



Untuk mendapatkan set kurus Shaklee ini boleh direct terus dengan kakyan dengan tekan link ni,
www.wasap.my/60146220496 atau boleh ngintai-ngintai fb kakyan  : https://www.facebook.com/shakleebykakyan/.


Sekian untuk post kalini, feel free to share it.


Shaklee Independent Distributor


KakYan (1268629)
FB : Nur Aznayanti Mohamad Nor
Page : Shaklee By Kakyan
Instagram :shakleebykakyan
Phone : 014 622 0496


0 comments:

Post a Comment