Punca dan cara rawatan Slip Disc( Terbaru!)

Sejak kebelakangan ni, selalu kakyan dengar mengenai penyakit slip disc, baru-baru ni orang terdekat kakyan sendiri mengalami penyakit Slip Disc dan umur beliau baru 15 tahun! Sedih rasanya bila orang yang biasanya aktif depan mata kita, tak dapat beraktiviti dengan sempurna selepas terkena penyakit slip disc.

APA ITU SLIP DISC?

Slip disc ni adalah satu istilah yang digunakan dalam dunia perubatan terhadap kecederaan yang biasa berlaku terhadap tulang belakang yang bermaksud disc pada tulang belakang terkeluar sedikit sehingga menekan urat saraf pada saraf tunjang. 


Secara ringkasnya, cakera tulang belakang merujuk kepada bahagian pelapik hentak antara tulang tulang iaitu absorber antara vertebra, Ia tidak terkeluar tapi mungkin teralih sedikit atau pecah. Lalu menyebabkan hernia dan kandungan seperti gel di dalamnya meleleh ke kawasan tisu sekitar. Kemudian menyebabkan pertindihan saraf tunjang yang berdekatan.

Boleh klik video ni untuk pencerahan lebih lagi


PUNCA SLIP DISC

Slip disc pada tulang belakang adalah salah satu diagnosa utama di kalangan pesakit sakit tulang belakang. Sebab-sebab slip disc pada tulang belakang mungkin berpunca dari proses penuaan ataupun disk pada tulang belakang mengalami faktor mekanikal, trauma, nutrisi dan genetik. 

Faktor mekanikal  adalah dimana postur badan yang salah ketika melakukan kerja kasar, mengangkat objek berat, bersukan atau obesiti yang menyebabkan  tekanan berterusan pada struktur vertebral tulang belakang.

Faktor trauma  adalah kerana kecederaan otot atau patah tulang belakang mungkin akibat kesan kemalangan, terjatuh atau kesilapan semasa dalam pergerakan aktif atau sewaktu berkerja.

Faktor nutrien adalah kerana kekurangan nutrisi yang menyebabkan kemerosotan stabiliti atau elastisiti otot serta kerapuhan tulang.

Faktor Genetik selalunya berlaku pada segelintir individu yang mungkin berpunca kerana pembawakan genetik yang menyebabkan kemerosotan fungsi 'disc' iaitu berpunca dari slip disc itu sendiri.

Antara penyebab sakit belakang selalunya tejadi selepas bersin, batuk yang kuat, mencangkuk untuk masa yang lama, atau angkat barang yang berat.

Ia juga berpunca kerana kecederaan pada otot, postur yang tidak betul ataupun kelemahan pada stabiliti otot.

SIMPTOM SLIP DISC

Antara simptom slip disc pesakit biasanya akan merasa sakit di bahagian belakang, kejang otot, kebas-kebas, lemah-lemah badan serta gagal mengawal pembuangan air kecil dan besar.

Jika anda terasa sangat sakit seperti mencucuk cucuk dan inflamasi terutamanya bahagian bawah belakang badan, tengkuk dan bahu tolong cepat-cepat berjumpa dengan doktor untuk ketahui penyakit anda. Kalau anda terlambat ia boleh menyebabkan komplikasi kronik seperti lumpuh!

RAWATAN SLIP DISC

Antara rawatan yang anda boleh lakukan jika anda menghidapi penyakit Slip Disc adalah dengan menjalani fisioterapi dan jangan tinggalkan ubat yang doktor beri. Selain tu anda juga boleh ikhtiar dengan mengambil makanan tambahan yang mampu memberikan anda nutrisi yang anda susah dapat kan dari makanan. Makanan tambahan yang terbaik yang wajib anda cuba adalah Suplemen Shaklee. 

Salah satu faktor penyumbang masalah slip disc adalah kerana kekurangan nutrisi yang menyebabkan kemerosotan stabiliti atau elastisiti otot serta kerapuhan pada tulang (Osteoporosis) akibat peningkatan usia.

Antara suplemen Shaklee yang boleh membantu dalam merawat masalah slip disc adalah Vivix.


Vivix merupakan agen anti penuaan di mana ia menjaga keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slip disc. Vivix juga membantu pertingkatkan kesihatan sendi dan membantu meningkatkan kesihatan seluruh badan, Vivix merawat penyakit slip disc sehingga ke sel DNA!


TESTIMONI VIVIX ATASI SLIP DISC









Bagaimana Cara Nak Order Vivix?

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan sebotol Vivix hari ni, boleh terus buat pembelian Vivix Secara Online di sini(KLIK)Harga sebotol Vivix ialah RM475 sahaja. Pembayaran boleh dilakukan dengan Kad Debit atau Kad Kredit. Vivix akan dihantar terus kepada anda. 

Anda boleh dapat vivix dengan harga lebih jimat apabila anda mendaftar sebagai ahli Shaklee. Dapatkan 2 botol Vivix, dan dapat keahlian Shaklee secara percuma, penghantaran postage secara percuma dan anda berpeluang untuk dapat cash rebate  pada bulan hadapan. Jimat berganda ganda kan?



Atau kalau anda ingin bertanya lebih lanjut mengenai vivix boleh terus klik icon kat bawah ni. Kakyan guide dan bantu anda ye. 




KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

0 comments:

Post a Comment